St Francis Catholic School Ashaly Botwe - Reisverslag uit Accra, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu St Francis Catholic School Ashaly Botwe - Reisverslag uit Accra, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu

St Francis Catholic School Ashaly Botwe

Door: Phia

Blijf op de hoogte en volg Phia

16 Oktober 2013 | Ghana, Accra

St Francis Catholic School te Ashaly Botwe.

06.15 uur opstaan en douchen …Ik wordt opgehaald door Cephas en we rijden naar de school. Helaas weer veel verkeer op de weg. Alle kinderen staan al te wachten inclusief de leerkrachten. Iedere ochtend rond 7.30 uur ontmoeten alle leerkrachten elkaar in het kantoor van het hoofd der school/ Headteacher. Zij starten de dag om samen met elkaar te bidden en nemen de dag door. Dit is het enige moment op de dag zelf dat ze elkaar allemaal ontmoeten. Er is soms eenmaal in de maand een overleg moment. Iedere week vergaderen als team is hier niet aan de orde. De leerkrachten bereiden aan het eind van de dag hun lessen voor en evalueren de gemaakte werken van de kinderen. Daar waar nodig zijn erg soms overlegmomenten tussen enkele leerkrachten of met de headteacher. Af en toe gaat een leerkracht naar een soort conferentie/ cursus en deelt dit bij terugkomst met zijn leerkrachten.

Ik wordt hartelijk ontvangen door Mrs Rosemary Kota de Headteacher van de school en ze vraagt aan mij om iets over mijzelf en de stichting te vertellen. Er zijn afgelopen jaar verschillende nieuwe leerkrachten komen werken op de school en deze leerkrachten hebben mij nog niet ontmoet.

Ondertussen worden alle spullen en de boxen naar buiten gedragen. Na alle mooie en hartverwarmende toespraken gaan we uiteindelijk naar buiten, alle leerlingen van de midden en bovenbouw staan te kijken en zingen en dansen, prachtig en mooi om te zien. Er wordt even gespeecht en dan komen de jongste kinderen er ook bij staan. Dit jaar hebben we veel speel- leer materiaal gekocht voor de jongste kinderen van de school. De Boxen is vooral voor de midden en bovenbouw tijdens o.a. ICT lessen. Verder zijn er voor de leerkrachten veel verschillende methode boeken gekocht om les te geven. De allerkleinste kinderen kijken mij steeds aan want zij zien niet vaak een blanke mevrouw!Samen met de leerkrachten zingen de jongste kinderen een Ghanees lied.
Het is een geweldige ontvangst , ik krijg een cadeau aangeboden en alle kinderen beginnen te roepen, zingen……je krijgt er rillingen van. Ik heb een mooie tas met Afrikaanse print en kleur en een prachtige Ghanese jurk gekregen. Een geweldig mooi aandenken !
Uiteindelijk gaan de kinderen en de leerkrachten naar hun lokaal. Wij gaan naar het kantoor van Rosemary en daar praten we over het dagelijkse werk er is ook iemand aanwezig namens het kerkbestuur en zij delen hun zorgen en problemen met mij. De Ghanese overheid geeft niet veel geld uit aan onderwijs .Ze beloven veel geld te steken in onderwijs maar het is er gewoon niet!
Er is zo goed als geen leermateriaal voor de kinderen aanwezig de leerkrachten moeten het vaak zonder methode doen. Ook het onderhouden van het gebouw is en probleem,sanitair, watervoorziening en plekken waar de kinderen tijdens de middaguren kunnen lunchen…etc
Er is nog een lange weg te gaan!

Moe maar voldaan neem ik afscheid en rijden we weg…..morgen vertrek ik richting Obuasi want ook daar wachten vele kinderen, leerkrachten en vrienden op me!






  • 21 Oktober 2013 - 18:55

    Henny Claessens:

    Hoi Phia, Wat vliegt de tijd toch snel. Zo vertel je dat je weer naar Afrika gaat en nu is de tijd weer aangebroken.
    Ik hoop voor je dat je weer een geweldige tijd hebt.
    Meld je als je weer in Nederland bent dan maken we snel een afspraak!!!
    Ik zal je verslagen aandachtig lezen.
    Alle goeds Henny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Phia

Actief sinds 30 Mei 2010
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 60048

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2017 - 30 November 2017

Afia&You heeft een droom!

14 Oktober 2015 - 05 November 2015

Foundation Afia supports young people

08 Oktober 2014 - 30 Oktober 2014

Stichting Afiia: Nieuwe wegen bewandelen in Ghana!

09 Oktober 2013 - 31 Oktober 2013

Ghana 2013, een nieuwe uitdaging

03 Oktober 2012 - 25 Oktober 2012

Ghana here I come again!

07 Oktober 2011 - 28 Oktober 2011

Mijn tweede reis

Landen bezocht: