Eten in La en de 'Chief'' ontmoeten! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu Eten in La en de 'Chief'' ontmoeten! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu

Eten in La en de 'Chief'' ontmoeten!

Door: PhiainGhana

Blijf op de hoogte en volg Phia

29 Oktober 2011 | Ghana, Accra

Uit eten in het La - district! De moeder van Cephas had het eten bereid met hulp van de mensen in haar straatje.Want iedereen helpt elkaar.Ze had FuFu gestampt, zoals elke vrouw dit doet in Ghana. Iedereen was nieuwsgierig , ze kwamen naar me kijken en handen schudden. Alle mensen leven buiten: men maakt er het eten klaar en men eet er. Toen we aankwamen werden uit alle huizen stoelen en tafeltjes gehaald zodat ik/we konden zitten. Door het vreselijke noodweer was de stroom uitgevallen en was deze nog steeds niet gerepareerd!
Het eten was echter zalig!
Gegeten zoals alle Ghanezen eten, met je handen uiteraard. Na veel oefenen lukt mij dit nu ook zonder te knoeien.
Aan het eind van de avond werd ik uitgenodigd door de broer van Cephas om mee te gaan naar de 'Chief' van de het La - district! De 'chief' is de hoogste in rang na de president! Ik had geen idee wat me te wachten stond. La is een van de grootste regio's rondom Accra.De 'chief' (Katankani Boafo/ Dada Kotopon) is een machtig man en zeer bekend!
Toen we bij het huis aankwamen moest iedereen zijn schoenen uit doen maar ik was de enige die ze mocht aanhouden.Verder zijn bepaalde kleuren in de kleding niet geoorloofd. Men buigt voor hem en ik stond er een beetje onhandig bij. Ik had geen idee welke regels er hier golden.Maar goed, ik heb het laten gebeuren, ik ervoer het als een bijzonder moment. In de maand augustus of september vindt hier een 'festival" met rituelen plaats.
De hele gemeenschap doet mee. Dit jaar was van dit festival een film op DVD gemaakt en deze kon ik de volgende dag ophalen.Deze DVD wil ik op mijn website zetten. www.schoolinobuasi.nl

Ik heb begrepen dat de mensen met al hun problemen naar 'de chief' gaan om deze met hem te bespreken. Er gebeurt niets in deze regio zonder dat hij ervan op de hoogte is, meestal zorgt hij voor een oplossing .

  • 29 Oktober 2011 - 21:55

    Brigitte:

    Blij dat je weer terug bent!!!!
    Benieuwd naar alle belevenissen, foto's en verhalen!!! Tot gauw, liefs XXX
    Slaap eerst maar eens lekker bij!!!

  • 30 Oktober 2011 - 07:31

    Andrea:

    Phia bedankt !
    voor al die reisverslagen en de mooie passende foto's.
    Wat een prachtige ervaring.

    Grüß Andrea

  • 09 Januari 2012 - 09:23

    Phia Oostenbach:

    He hallo hoe is tie?

  • 09 Januari 2012 - 09:29

    Paul:

    hoi hoi,

    Groetjes van Paul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Phia

Actief sinds 30 Mei 2010
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 60018

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2017 - 30 November 2017

Afia&You heeft een droom!

14 Oktober 2015 - 05 November 2015

Foundation Afia supports young people

08 Oktober 2014 - 30 Oktober 2014

Stichting Afiia: Nieuwe wegen bewandelen in Ghana!

09 Oktober 2013 - 31 Oktober 2013

Ghana 2013, een nieuwe uitdaging

03 Oktober 2012 - 25 Oktober 2012

Ghana here I come again!

07 Oktober 2011 - 28 Oktober 2011

Mijn tweede reis

Landen bezocht: