Buy educational itmes with Prosper Yao Agbeko - Reisverslag uit Accra, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu Buy educational itmes with Prosper Yao Agbeko - Reisverslag uit Accra, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu

Buy educational itmes with Prosper Yao Agbeko

Door: Phia

Blijf op de hoogte en volg Phia

11 Oktober 2013 | Ghana, Accra

School materiaal kopen te Accra.
Rond zeven uur vijfenveertig vertrekken wij richting het centrum van Accra. Het is een hele rit en weer erg druk en chaotisch. Er is een nieuwe weg gemaakt, soort snelweg, maar een helft van de weg is nog steeds niet gemaakt. Alle verkeer rijdt op en af, passeren, toeteren, rijden met z’n drieën naast elkaar of gaan passeren op een ‘onveilige plek’ af en toe houdt ik mijn adem in. Maar Prosper rijdt rustig door de drukte heen.
Het is ontzettend heet en Prosper zit met zijn spijkerjas aan naast mij….ik vraag of hij het koud heeft….hij lacht eens en zegt dat hij de jas zo meteen uittrekt. Het zweet staat ook bij hem op zijn voorhoofd.
Na ruim een uur en twintig minuten komen wij op de plek waar ik de schoolspullen koop. Prosper is hier nog nooit geweest , grappig ik weet de weg en weet welke winkels/kraampjes we moeten bezoeken om schoolspullen te kopen! Wij kopen bij het eerste kraam langs de weg de schoolspullen voor de jongste kinderen die de Kindergarten / KG bezoeken, vergelijkbaar met kleutergroepen bij ons in Nederland. Blokken met letters en cijfers , kralen met letters en cijfers om kettingen te maken. Boekjes om eenvoudige letters/woorden te leren. Een ' bouwkar' met blokken en zo kunnen de kinderen al spelend oefenen (voorbereidend rekenen)verder kopen we verschillend constructiemateriaal etc. Het handelen en uitzoeken kost veel tijd.. Ik laat Prosper handelen en af en toe bemoei ik mij ermee omdat ik ieder jaar terug kom en deze mevrouw ken!
Prosper geeft aan dat hij nooit gedacht had hoeveel tijd EN energie dit alles kost.
Tja…ik weet er alles van!
Daarna gaan we op zoek naar boxen voor o.a. in de klas want enkele lokalen zijn heel groot, onder andere het ICT lokaal en het lokaal voor extra hulp bij het huiswerk maken. De boxen kunnen ook voor de activiteiten die buiten plaats vinden gebruikt worden zoals de sportdag, culturele uitvoeringen met muziek en dans etc! Wij vragen na waar we het beste deze boxen kunnen kopen. Het eerste advies is dat wij bij Melcon kunnen kijken. Toevallig weet ik dat er een Melcon winkel twee straten verder ligt. Wij lopen erheen en daar blijkt dat zij geen losse boxen verkopen. Prosper vraagt buiten na waar we deze boxen dan wel kunnen vinden. We worden naar verschillende plekken gestuurd niets! Uiteindelijk begint iemand tegen hem te praten en geeft aan dat hij een plek weet waar je boxen kunt kopen.
Wij gaan met hem mee , lopen over de markt , door veel smalle straatjes , steken wel tig keer over. Ik hoop dat we niet verdwalen! We lopen langs het gedeelte van de markt waar alleen maar kleermakers zitten te werken. Mooi om te zien….ze borduren op kleren, naaien mooie randen, maken bijpassende riemen, ik zie mooie pakken en kleren…prachtig ziet het allemaal uit alleen ik moet ‘de twee mannen’ zien bij te houden anders heb ik een probleem!
Uiteindelijk komen we in een straat met hele harde muziek…hier kun je dus alle audio spullen kopen. Eerst zien we grote tweedehands boxen ,ik vind de prijs wel erg hoog voor tweedehands spul. Ik besluit om verder te kijken en dan vinden we een winkel met nieuw spul. Prosper geeft aan wat ze graag willen als school en dan mogen we mee naar boven naar het magazijn! Daar staan allemaal dozen op elkaar gestapeld, ik vraag mij af hoe hij weet wat waar staat! Maar hij loopt naar een plek bij een deur en daar staan boxen. We zoeken twee nieuwe boxen uit met veel mogelijkheden en aansluitingen . Je kunt er ook een usb stick in steken…. De boxen worden naar beneden gedragen ……en wel door een meisje , ruim 50 kilo op haar hoofd…ik geloof mijn ogen niet! Mannen lopen of ervoor of erachter!
Beneden worden de boxen uitgeprobeerd met een stick met muziek het geluid klinkt prima. Daarna proberen we met een microfoon alles uit en ook dit functioneert. Ik ontdek aan de zijkant een beschadiging een soort diepe kras en vraag voor een andere box. Uiteindelijk pakken ze de boxen in en het meisje draagt weer alles, op haar hoofd naar boven! Dan komt ze naar beneden met de nieuwe boxen, ongelooflijk dit is vrouwenwerk!
Deze boxen worden ook weer uitgeprobeerd en ondertussen zijn we weer twee uur verder.
Er wordt nog onderhandeld over een kabel die nodig is, afhankelijk van de lengte van het lokaal en de oppervlakte buiten. Prosper zal dit nameten en belt met de winkel om de lengte door te geven en dan halen we deze kabel op.
De boxen worden naar de auto gedragen boven op het hoofd van een meisje en man. Zo lopen we samen terug naar de auto door het drukke verkeer en straatjes, we zetten de boxen in de auto en gaan verder naar de volgende winkel. De winkels waar we de boeken voor leraren en kinderen kunnen kopen.
We zijn ruim anderhalf uur binnen met uitzoeken wat er nodig is. Afrikaanse atlassen. Aardrijkskunde boeken en werkschriften, taal schriften en leesboeken. Reken boeken voor de leerkracht en leerlingen. Schrijfschriften voor de leerlingen. Boeken om het Twi en Engels te leren. Woorden boeken voor de oudere leerlingen Frans- Engels. Enkele uitgebreide Engelse woordenboeken. Rekenschriften met sommen. Bijbelverhalen voor jonge kinderen en oudere kinderen, kleurboeken…etc
Zelf het betalen kost veel tijd, mensen die binnen komen vragen van alles en dan moet je weer wachten voordat ze verder gaan met optellen van de rekening. We brengen al deze spullen terug naar de auto ,ondertussen is de auto propvol.
Prosper probeert alles in de auto te stoppen en ondertussen ga ik verder om kleurpotloden te kopen. Dit kost niet deze keer niet zoveel tijd.
We hebben nagevraagd of we ergens speeltoestellen van hout kunnen krijgen! Niemand weet het...Prosper en Rosemary (Headteacher) zullen de komende dagen navragen waar dit te koop is en wat de kosten zijn.
We rijden terug naar school om de spullen daar neer te zetten. Aanstaande maandag zal ik alles officieel overhandigen. Het is een weer een drukte op de weg! Veel getoeter en inhalen en "trafic...trafic jam! And DUST....DUST..DUST......Als ik in het hotel kom kan ik douchen en kleren uitwassen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Phia

Actief sinds 30 Mei 2010
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 59995

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2017 - 30 November 2017

Afia&You heeft een droom!

14 Oktober 2015 - 05 November 2015

Foundation Afia supports young people

08 Oktober 2014 - 30 Oktober 2014

Stichting Afiia: Nieuwe wegen bewandelen in Ghana!

09 Oktober 2013 - 31 Oktober 2013

Ghana 2013, een nieuwe uitdaging

03 Oktober 2012 - 25 Oktober 2012

Ghana here I come again!

07 Oktober 2011 - 28 Oktober 2011

Mijn tweede reis

Landen bezocht: