Gekochte schoolspullen brengen naar de St Thomas s - Reisverslag uit Obuasi, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu Gekochte schoolspullen brengen naar de St Thomas s - Reisverslag uit Obuasi, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu

Gekochte schoolspullen brengen naar de St Thomas s

Door: Phia

Blijf op de hoogte en volg Phia

25 Oktober 2013 | Ghana, Obuasi


Maandag ochtend brengen we de gekochte spullen naar de school. Eerst gaan we naar de JHS de kinderen komen allemaal naar buiten en Fr Emmanuel spreekt hen toe. Daarna krijg ik het woord. Ik geef aan dat Fr Emmanuel en ik vandaag een gesprek zullen hebben met MTN om te vragen of zij ervoor kunnen zorgen dat er weer een internet aansluiting komt op school. Deze keer met een eigen modem en dit modem zal in het ICT lokaal geplaatst worden .Wij hopen dat vanaf volgende maand het weer mogelijk is dat zij ICT les krijgen met de mogelijkheid van een internet verbinding en dat er weer informatie opgezocht kan worden die bij hun les past! Het contract wordt voor een jaar vooruitbetaald. Ondertussen hebben enkele leerkrachten de projector uitgepakt en het scherm opgehangen. Ik geef aan dat ik deze projector gekocht heb omdat deze projector goed kunt gebruiken bij de ondersteuning van onder andere de ICT lessen alsmede ter ondersteuning van de andere lessen . Zo is het een stuk makkelijker om informatie op te zoeken daarna te bekijken en te bespreken met de klas en de leerkracht.
Verder geef ik aan dat de internet aansluiting alsmede de projector en scherm zeer dure aankopen zijn en ik hoop dat iedereen ervoor zorgt dat alles correct en met respect behandeld zal worden. Er is voor iedere leerling potlood en een pen gekocht. Ik overhandig ‘formeel’ aan enkele leerlingen de pennen en potloden deze zullen verder in de klas uitgedeeld worden. Als laatste spreekt een van de leerkrachten een woord van dank uit en dat zij zeer vereert en blij zijn met deze spullen die ze anders niet hadden kunnen kopen . Ik wens hen veel succes. Volgend jaar hoop ik de resultaten te zien en of te horen!
Primary School.
Eerst bezoeken we de KG, de kleine kinderen zitten in de banken en kijken met grote ogen wat er zoal uitgepakt wordt. Het zijn nu vooral ‘werkboeken’ waaruit gekopieerd kan worden zodat kinderen zelf kunnen kleuren en ontdekken welke letters en cijfers er zijn. Er zijn kleurpotloden en potloden om te tekenen of kleuren gekocht. Ik geef aan dat we vandaag terug gaan naar Kumasi om o.a. puzzels en andere spullen voor de groep te kopen . En hoop voor het eind van de week alle spullen te brengen.

In de klas zitten erg jonge kinderen ik vraag naar de leeftijd en zij geven aan ‘around 4 jears’ . Ik zie echt kinderen die nog geen 4 jaar zijn . Een klein meisje zit rechtop te slapen. De kinderen naast haar proberen haar wakker te maken….ze slaapt gewoon door.
Dan lopen we naar het gebouw van de klassen 1 tot en met 6 . De oudere kinderen schouwen de dozen voor ons en pakken samen met de leerkracht de spullen uit. Alle gekochte spullen worden op de tafel gezet. Het kopieer apparaat is een grote aanwinst voor de kinderen en leerkrachten. Helaas is het niet mogelijk om voor ieder kind een eigen werkboek te kopen, vandaar deze kopieer mogelijkheid . Nu kunnen de leerkrachten gebruik maken van de werkbladen uit de verschillende werkboeken .De kinderen kunnen nu verschillende werkbladen maken en oefenen. Ik ga ervan uit dat het lesgeven door de leerkracht en de les volgen door de kinderen iets breder en interessanter gaat worden.
Uiteraard is ook voor iedere kind een pen en potloden gekocht en gummen en slijpers. De beloofde boeken waren nog niet te vinden. Ook vandaag gaan we weer op zoek en proberen we leesboeken voor verschillende leeftijden te vinden.
Ook hier wordt een woord van dank uitgesproken en iedereen is heel erg blij met de gekochte spullen. Ik weet dat het kleine stapjes zijn om leermateriaal aan te vullen er is veel meer nodig om goed les te kunnen geven. Ik heb daar op dit moment helaas niet genoeg geld voor. Ik hoop de komende jaren de rest aan te vullen zodat ook deze kinderen zoveel mogelijk kansen krijgen om zich te ontwikkelen.
Ik hoop basisscholen in Nederland te vinden die mee willen helpen bij het aanschaffen van methodes en leermateriaal.

Tips zijn welkom!







  • 29 Oktober 2013 - 09:34

    Henny Claessens:

    Steeds weer heel leuk om de verslagen en ervaringen te lezen.
    Groetjes Henny.

  • 29 Oktober 2013 - 13:56

    Brigitte:

    'Bon tardi' (wat is goedemiddag in het Ghanees?)
    A.s. maandag op nederlandse bodem in mijn klas i Kirchroa:
    Ghana-dag met foto's kijken, vertellen, jouw reisverslagen, stoffen laten zien, jouw nieuwe jasje aan,
    enz enz enz....
    (Ik zou er bijna bij willen zijn ;-) maar heb afspraken buitenshuis staan)
    Nog eventjes, we tellen af....
    Liefs en dikke knuffel XXX van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Phia

Actief sinds 30 Mei 2010
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 59996

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2017 - 30 November 2017

Afia&You heeft een droom!

14 Oktober 2015 - 05 November 2015

Foundation Afia supports young people

08 Oktober 2014 - 30 Oktober 2014

Stichting Afiia: Nieuwe wegen bewandelen in Ghana!

09 Oktober 2013 - 31 Oktober 2013

Ghana 2013, een nieuwe uitdaging

03 Oktober 2012 - 25 Oktober 2012

Ghana here I come again!

07 Oktober 2011 - 28 Oktober 2011

Mijn tweede reis

Landen bezocht: