leven in Ghana...stroomuitval! - Reisverslag uit Obuasi, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu leven in Ghana...stroomuitval! - Reisverslag uit Obuasi, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu

leven in Ghana...stroomuitval!

Door: phia

Blijf op de hoogte en volg Phia

17 Oktober 2014 | Ghana, Obuasi

Tussen de Ghanezen leven is een bijzondere ervaring. Je moet er vol van genieten. De interactie met deze bijzondere mensen in Ghana raakt me steeds weer opnieuw. Vooral hun vriendelijkheid,gastvrijheid-trots-nuchterheid, ze zijn vaak relaxed en bovenal humorvol , vrolijk en vol levenskracht. De Ghanees bestaat niet, er zijn twee uitersten. Je kunt dorpen bezoeken waar de tijd stil lijkt te staan, waar geleefd wordt zoals eeuwenlang door heel West Afrika het leven was. Waar kinderen verbaasd kunnen reageren op je blanke huid.En je soms proberen aan te raken. Aan de andere kant vind je in Accra of in Kumasi de modernste hotels, kantoren en auto 's. Maar er is vooral veel ertussen in. Dit jaar ervaar ik weer opnieuw dat elektriciteit niet vanzelfsprekend is. De stroom valt uit rond 07.30uur in de ochtend en als je geluk hebt springt het licht rond 18.00\19.00 uur weer aan. Onvoorstelbaar hoe dit steeds weer opnieuw gebeurd. In Accra geen stroom, in Winneba en in Obuasi is het ook om de dag raak. Zelf eenmaal meer dan 36uur omdat er een of andere machine stuk is gegaan!? Mensen kunnen dan niet hun werk doen, een groot gedeelte van de economie valt gewoon stil. Ik begrijp niet , en met mij ook vele Ghanezen waarom de overheid hier geen oplossing voor kan vinden. Rond 18.00 is het gewoon aarde donker! het is behelpen met kaarslicht. Je telefoon opladen ,tablet of laptop dat kun je vergeten, ijskast/ vriezer met voedsel en natuurlijk geen tv. Woensdag 15 oktober was het weer zover, het was ook nog eens een warme zwoele dag, met een hoge vochtigheidsgraad. Nergens functioneert en ventilator. Ik breng een bezoek aan de St Thomas JHS en daarna de primary school. Ik ga naar enkele groepen en volg lessen in English language for primairy schools, volg een les in Ashanti leren spreken en schrijven, de lokale taal van deze regio , en ICT les.. Heel bijzonder allemaal en boeiend en heb respect voor de manier waarop deze collega's met weinig middelen les geven!

• 18 Oktober 2014 - 10:46

Inge:

Ha phia. Uit je verhalen te lezen is alles gebleven zoals het het vorig jaar was. Dus ook voor jou geldt Rustig aan. Maar wie vertel ik het.?! Geen strooom; ik moet er niet aan denken. Die incidentele keer dat het hier gebeurd zit je al met je handen in het haar,! Veel plezier en groet van inge