Inkopen doen in Kumasi . - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu Inkopen doen in Kumasi . - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu

Inkopen doen in Kumasi .

Door: Phia

Blijf op de hoogte en volg Phia

23 Oktober 2013 | Ghana, Kumasi


Vrijdagochtend vertrekken we vroeg in de ochtend richting Kumasi. We halen eerst Kate op die met ons mee gaat, zij woont in Awaenkwanta een klein dorp ongeveer 30 minuten rijden tot Kumasi stad.. Ik wil graag stof kopen met Ashanti print en Kate helpt mij bij het uitzoeken van deze stoffen.
In de stad is het erg heet. Het zoeken naar kraampjes met stoffen duurt langer dan ik gedacht had. Ze liggen verspreid over de grote markt. In Accra is er EEN grote stoffenmarkt alle kraampjes met stoffen liggen bij elkaar. Uiteindelijk heb ik stoffen gevonden en gekocht. Van een lap stof laat ik een jasje maken. We gaan op weg naar de naaister van Kate en zij neemt mijn maten en volgende week kan ik alles afhalen. Ondertussen is het lunch time en eten we iets. Deze keer krijg ik een typisch Ashanti gerecht , Tuozafi het lijkt op FUFU maar is zachter van smaak. Dit is inderdaad lekker. Na het eten gaat Kate haar eigen weg want zij moet nog boodschappen doen. Vanavond eten en slapen wij in haar huis.
Fr Emmanuel en ik gaan opzoek naar de projector en het scherm. Wij vragen op verschillende plekken maar vinden niet echt wat we willen. Uiteindelijk gaan we naar de man waar we vorig jaar de printer/scanner gekocht hebben.
Hij heeft een projector en scherm de prijs is niet echt ‘ goedkoop’ maar omdat wij ook een kopieerapparaat nodig hebben voor de Primary school vragen we voor enige korting. Hij geeft aan dat alles erg duur is geworden qua inkoop, de dollar staat hoog etc etc… Ik geef aan dat wij al voor de tweede keer hier terug komen een beetje korting zou toch wel wenselijk zijn. Uiteindelijk krijgen we korting en extra kleine boxen voor de computer en een webcame! Nadat we alles gekocht hebben zijn we weer een en ‘n half uur verder.. Emmanuel regelt een draagster en de doos met projector en printer wordt in een grote bak gezet en daar bovenop legt ze het scherm en alles wordt weer boven op het hoofd gedragen! Door de drukke straten en steegjes richting auto.
Daar aangekomen zitten er veel marktvrouwen rondom de auto met bakken vol met grote slakken, vlees etc… We laden alles in en rijden richting de boekenwinkel. Deze is aan het andere eind van de stad in de buurt van de Kathedraal van Kumasi.
Als we in de boekenwinkel zijn vraag ik aan de eigenaar waar ik de werkboeken voor de leerlingen van de Primary school kan vinden. Uiteindelijk kan ik zoeken bij een aantal rekken tussen de vele stapels schriften/boeken, een echte volgorde is er niet. Tjonge jonge wat een opeenstapeling van boeken, schriften en alles is stoffig. Ik zoek de boeken uit die onder aan liggen want die zien er nog netjes uit!
Uiteindelijke heb ik verschillende werkboeken kunnen vinden voor de diverse groepen ,werkboeken voor taal, schrijven en rekenen. Ook enkele boeken voor de KG groep, waar ze spelenderwijs met letters en cijfers in aanraking komen.. Ondertussen zijn er weer bijna 2 uur voorbij voordat ik alles uitgezocht heb en het tellen van de pennen, potloden, kleurpotloden, slijpers en gummen.
Daarna komt er een jongen die alles één voor één moet opgeschreven, een computer is er niet. Dit duurt erg lang. Vaak begint de jongen opnieuw met tellen en vraagt steeds aan de man of het correct is en wat het kost…..jeetje ik krijg er kriebels van. Uiteindelijk tel ik mee en reken de bedragen mee uit op mijn telmachine! En dan……….wordt de ‘ receipt ’ gemaakt. Weer noteren ze één voor één de aantallen boeken en potloden etc… Uiteindelijk kan ik betalen aan de kassa. Ook daar wordt het totaal bedrag weer ingevuld in een groot boek! Af en toe kijk ik Emmanuel aan met een bedenkelijk gezicht en hij lacht en zegt ‘ this is Afrika!”
Ik betaal en ze hebben blijkbaar niet genoeg wisselgeld om terug te geven. Een meisje gaat naar achteren om het geld te wisselen ………….weer wachten voordat ik mijn wisselgeld terug krijg! Alles wordt in dozen ingepakt. Uiteindelijk kunnen we met de twee naar buiten gaan……..ruim 3 uur later! Ik ben doodmoe en dat in deze hitte (34 0)! We moeten eigenlijk nog puzzels kopen voor de KG en leesboeken voor de andere groepen…..maar daar hebben we geen energie meer voor en het is te laat, zo meteen begint het te schemeren en is het binnen 20 minuten pikdonker! Maandag komen we terug en kopen dan de rest!
We rijden naar Kata’s huis ondertussen is het bijna half 7 s’ avonds en het was vreselijk druk op de weg. We rijden file meer dan een uur tot aan het dorp. Rond half acht eten we en om negen uur val ik om van de slaap ik ben echt doodmoe en ga naar bed. Morgen gaan we terug naar Obuasi!
We moeten ook nog gaan onderhandelen met Vodafone of MTN hoe we het internet in school kunnen regelen. Ook dit zal weer veel tijd kosten.





  • 27 Oktober 2013 - 17:12

    Henny Claessens:

    Wat een totaal andere wereld!!!
    Geweldig dat je er bent en wat je doet!!!!
    Veel groeten Henny.

  • 27 Oktober 2013 - 18:46

    Tiny:

    Hoi Phia,
    Met veel interesse lees ik weer jouw reisverslagen.
    Ik heb heel veel respect voor alles wat je doet.
    Heel veel groetjes en...kom weer goed thuis !!!!
    Tiny .Jack , Rick en Daphne

  • 27 Oktober 2013 - 22:35

    Brigitte:

    21-22-23-24......
    54-55-56-57............
    Poko poko Phia!!! zouden ze in Curaçao tegen je zeggen,
    aanpassen aan de tropische temperaturen en niet zoveel tegelijk willen...slecht voor je rikketik!!!
    Ik tel de dagen af tot vrijdag, maar begrijp dat je nog niet klaar bent en het e.e.a. nog moet doen,
    heb je ook tijd gehad voor een plons in een verkoelend water met een lekker briesje door je haren?
    Geniet nog even van de laatste dagen, slurp slurp volzuigen die 'spons'
    want je moet er weer een jaar op teren hier thuis bij ons....
    Tot heel gauw, (ben stiekum blij dat het er bijna op zit)
    liefs XXX mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Phia

Actief sinds 30 Mei 2010
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 59973

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2017 - 30 November 2017

Afia&You heeft een droom!

14 Oktober 2015 - 05 November 2015

Foundation Afia supports young people

08 Oktober 2014 - 30 Oktober 2014

Stichting Afiia: Nieuwe wegen bewandelen in Ghana!

09 Oktober 2013 - 31 Oktober 2013

Ghana 2013, een nieuwe uitdaging

03 Oktober 2012 - 25 Oktober 2012

Ghana here I come again!

07 Oktober 2011 - 28 Oktober 2011

Mijn tweede reis

Landen bezocht: