richting Obuasi - Reisverslag uit Obuasi, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu richting Obuasi - Reisverslag uit Obuasi, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu

richting Obuasi

Door: Afia

Blijf op de hoogte en volg Phia

12 Oktober 2012 | Ghana, Obuasi

Afrikanen/ Ghanezen gaan anders om met tijd dan wij in Europa.
Geduld is hier in Ghana een erg hoog aangeschreven eigenschap: "Geduldige mensen zijn wijs en bereiken altijd wat ze willen omdat ze de tijd hebben om het voor elkaar te krijgen". Zonder geduld kan het vriendelijke Ghana veranderen in een nachtmerrie. Dus hier moet je echt aan wennen en nemen zoals het is.
We vertrekken uit Winneba zo rond 4.45 pm. Het is vreselijk druk op de weg en het lijkt of de wegen nog slechter zijn dan vorig jaar. We rijden om kuilen heen van links naar rechts van de weg. En een hoop getoeter! Als het donker wordt rijden we wel eens door kuilen of zie je de bobbel te laat, je " vliegt" dan een stuk in de lucht!Gelukkig zit je stevig vast in de riemen. Ook rijden we tot twee keer toe de verkeerde richting op. Gelukkig zijn Ghanezen hulpvaardig en wijzen je de weg. Dit is maar goed ook want bestemmingen zijn slecht aangegeven. Borden zijn verouderd of onvindbaar , ze staan verborgen tussen bomen of een woud van andere borden! De belangrijkste verkeersregel is toeteren: bij gas geven- bij inhalen- bij afslaan- bij remmen- en natuurlijk ook om iemand te groeten. Er wordt zich wat 'afgetoetert "!
Na 3 en een half uur komen we in Obuasi aan. Mijn kamer is klaar gemaakt in de nieuwe pastorie van Fr Emmanuel. We eten nog iets en ondertussen kwamen er veel telefoontje om te vragen of ik er al ben. Uiteindelijk ben ik rond 10.30 pm naar mijn kamer gegaan , kleren uitgepakt en in bed gekropen.......Morgen ga ik samen met Fr Emmanuel en Fr Sylvester naar een uitvaart. De moeder van hun beste vriend is overleden en zij gaan de uitvaart verzorgen. Ben benieuwd, het zou bijna de hele dag duren!