Accra en Winneba - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu Accra en Winneba - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu

Accra en Winneba

Door: Phia

Blijf op de hoogte en volg Phia

11 Oktober 2012 | Ghana, Winneba

Eindelijk internet.... Na een fikse vertraging ben ik eindelijk geland in Accra. Ondertussen was het 22.30 Nederlandse tijd , 20.30 u Ghanese tijd.Bij de douane staat een lange rij.Veel Ghanezen en enkele blanke mensen bezoeken Ghana. Twee grote vliegtuigen moet de douane verwerken....en dit kost veel tijd. Je moet wederom een papier invullen, wie je bent-. waar je naar toe gaat- wat je komt doen- waar je verblijft .... Wachten tot je aan de beurt bent.Er loopt iemand rond met een geel jasje die alle inenting boekje moet controleren van alle blanke mensen. Ondertussen ben ik een en een half uur verder voordat ik eindelijk mijn koffers heb en naar buiten kan gaan.Maar voordat je echt de deur uit kunt wandelen moet je nog eenmaal je pas laten zien. Koffers inladen en naar rijden naar het Guesthouse. Het is erg druk op de weg en de tropische, natte warmte overviel me weer.
De volgende dag werd ik al vroeg wakker rond 05.30 uur , huilende kinderen en veel lawaai, muziek! Het leven in Ghana is begonnen.Rond 06.00 uur ´s ochtends begint het leven. Ik neem de tijd om te acclimatiseren, 2 dagen heb ik echt nodig. Ondertussen kan ik rustig rondkijken waar je wat kunt kopen. Op straat is het een chaos, ze zijn veel wegen aan het ´ verbeteren´ of leggen nieuwe wegen aan. Maar de vele kuilen zijn er nog steeds af en toe zie je auto´s of busjes gewoon stil staan omdat er iets afbreekt!
Iedereen rijdt door elkaar, ik moet af en toe diep ademhalen.
Ik ontmoet enkele vrienden van vorig jaar.
En ervaar weer eens de gastvrijheid en humor van de Ghanezen.
Mijn favoriet eten ± fufu en palmnuts soup meteen de eerste dag geproefd., Het eten met de handen is weer even wennen en ik moet goed kijken hoe met ook alweer moet.

Voor het weekend heb ik weer mooie Ghanese stoffen gekocht en ben ik gaan kijken welk onderwijsmaterialen er zoal zijn en heb enkele spullen gekocht.

Zondag is de dag dat je naar de kerk gaat, dit was weer een belevenis apart. Ik werd ,als enige blanke, welkom geheten en moest aan het eind van de viering naar voren komen. Na de viering die ruim 2 uur duurt, maar met veel zang en dans gaan we iets eten en drinken. Daarna gaan we naar de markt om eten te kopen want voor vanavond zijn we uitgenodigd bij een vriend van Cephas. Prins en zijn vrouw maken voor mij verse FuFu met soup.Twee kippen worden in de auto meegenomen.

Dinsdag rijden we richting Winneba, en woensdag bezoek ik Kelly de Vries van Meet Kate in Ekramkrom. De school die ze daar bouwt ziet er goed uit, je ziet meteen de Nederlandse bouwstijl, stevig en recht! Over enkele maanden opent ze de nieuwe school.
Donderdag rond gelopen op de markt te Winneba waar je echt alles kunt kopen. En eindelijk de tijd genomen om dit verslag met de foto´s te plaatsen. Morgen vertrekken we richting Obuasi!


  • 12 Oktober 2012 - 11:43

    Henriette:

    Hoi Phia,

    Je zit er meteen weer middenin.
    Leuk om iedereen weer te zien lijkt me.
    Neem de tijd en een fijne tijd.
    Leuke foto's.

    gr. Henriëtte

  • 12 Oktober 2012 - 12:06

    Inge:

    hej Phia, Jij de tropische natte warmte. Wij de kille natte regen. als het komende week beter weer is ga ik naar de markt om wat bananen te kopen om de fufu te maken. zet m op daar, veel plezier en be carefull!

    groet inge

  • 12 Oktober 2012 - 13:40

    Tiny Van Meurs:

    Hoi Phia,
    Fijn om je reisverslag te lezen !
    Een hele fijne en "warme"tijd in Ghana !
    Groetjes,
    Tiny

  • 13 Oktober 2012 - 19:34

    Petra Accampo:

    Hey Phia,

    ja eindelijk de tijd genomen om eens te lezen wat je alweer allemaal aan het doen bent. Ik las dat jij daar toch ook datzelfde probleem hebt. Hey maar het ziet er alweer allemaal zo mooi uit. ben echt wel jaloers op je. Heb je al inkopen gedaan. Trouwens een prachtige boom, niets voor bij de Jan Baptist. stukken beter dan een speeltoestel. Hoop dat je alweer een beetje gewend bent aan de hitte. Maak er nog iets mois van en ik volg je.

    groetjes Petra

  • 15 Oktober 2012 - 21:34

    Bertha:

    Hoi Phia,

    Zo te lezen heb je weer helemaal niet stil gezeten.
    Wat een mooie foto's met die leuke kindjes.
    Ik kan me voorstellen dat je daar zoveel voor doet.
    Ik wens je veel succes met al je bezigheden en natuurlijk nog een fijne tijd in Ghana.

    Groetjes Bertha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Phia

Actief sinds 30 Mei 2010
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 59956

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2017 - 30 November 2017

Afia&You heeft een droom!

14 Oktober 2015 - 05 November 2015

Foundation Afia supports young people

08 Oktober 2014 - 30 Oktober 2014

Stichting Afiia: Nieuwe wegen bewandelen in Ghana!

09 Oktober 2013 - 31 Oktober 2013

Ghana 2013, een nieuwe uitdaging

03 Oktober 2012 - 25 Oktober 2012

Ghana here I come again!

07 Oktober 2011 - 28 Oktober 2011

Mijn tweede reis

Landen bezocht: