Terugreis naar Accra en de St Francis school! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu Terugreis naar Accra en de St Francis school! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu

Terugreis naar Accra en de St Francis school!

Door: PhiainGhana

Blijf op de hoogte en volg Phia

25 Oktober 2011 | Ghana, Kumasi

Uiteindelijk besloten om zondag terug te reizen naar Accra in verband met de verkeersdrukte. De rit duurde meer dan 4 uur, de wegen waren ook op dit traject zeer slecht. Weer eens slingerend over de weg en heel langzaam rijdend om de diepe kuilen te vermijden. En dit is een van de hoofdwegen! Gelukkig waren er wel momenten dat we flink door konden rijden. Onderweg hebben we cassava en planté gekocht want komende week zou de moeder van Cephas FUFU maken met Palm Nuts soup en vis! Onderweg werden we (telefonisch) uitgenodigd door de vriend van Cephas(Christoffer) om bij hem thuis iets te drinken en te eten. Hij woont ruim één uur rijden van Accra.(files niet meegerekend) We werden hartelijk ontvangen en kregen 'Banku with Okro soup', heerlijk! Voordat het donker werd vertrokken we richting Accra. Voor Accra begon de file .....het was erg broeierig men voorspelde voor de komende nacht regen met kans op onweer! Dit gebeurde dus ook. In de nacht brak een vreselijk onweer los met veel lichtflitsen en donder. De regen kwam waanzinnig hard naar beneden. Tjonge wat een water!
In de ochtenduren was het zwaar bewolkt, de zon kwam af en toe te voorschijn.
We zijn tijdens de middag uren de schoolspullen gaan kopen voor de St Francis school te Ashaley Botwe.(Accra) Dit was wederom een belevenis.Het 'handelen' wordt steeds makkelijker, je leert snel hoe je de prijs kunt beïnvloeden! Het was wederom ontzettend warm en broeierig, nog erger dan de dag ervoor. Toen we klaar waren en in de auto zaten begon het opnieuw te regenen en hoe! Door de straten liepen aan de zijkanten kleine riviertjes. Ik zag geen steek voor mijn ogen! We hebben de auto ergens geparkeerd en zijn naar een restaurant gelopen. Ondertussen was het pikdonker geworden en om de ingang te bereiken moesten we door het stromend water lopen.Het was een flinke stroming en je moest oppassen dat je je schoenen niet verloor.Cephas was al meteen een schoen kwijt en moest deze gaan zoeken, enkele obers hielpen mee. Gelukkig had ik een paraplu bij me maar ik werd toch nog vreselijk nat. Tijdens de nachturen brak er weer een vreselijk onweer los. Nog heviger dan overdag. Rond 06.00 uur werd ik wakker en vernam dat er mensen verdronken waren door de tig overstromingen die ontstaan waren, er zijn mensen meegesleurd.Verder was er ergens brand ontstaan door de bliksem. Ook ik had de harde knallen gehoord, nou dit was even slikken en ben toen toch even wakker geweest om te luisteren en te kijken.
De volgende dag hadden we tussen 10.00 en 11.00 uur de afspraak op school gepland. We moesten zeker ruim een uur reizen vanaf 't huis tot aan de school.
Toen we aankwamen werden we hartelijk ontvangen door de directrice en de leraren. Iedereen kwam uit zijn/haar klas gelopen! De directrice, Naa Anowa Wellens- Mensah en Prosper Abgeko, (leraar)waar ik het meeste contacten mee heb gehad, per mail en per telefoon, waren zeer enthousiast met het wederzien.
We hadden alle spullen uitgestald en ik kreeg een rondleiding door de school. Het was fijn om weer hier te zijn.De afspraken voor het volgend jaar zijn al gemaakt.