Ashinti gebied-Obuasi-Kumasi - Reisverslag uit Obuasi, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu Ashinti gebied-Obuasi-Kumasi - Reisverslag uit Obuasi, Ghana van Phia Oostenbach - WaarBenJij.nu

Ashinti gebied-Obuasi-Kumasi

Door: PhiainGhana

Blijf op de hoogte en volg Phia

05 November 2010 | Ghana, Obuasi

Eindelijk de dag dat we Obuasi gaan bezoeken.Mijn heeroom Pater/Father Jan Oostenbach (SMA) heeft van 1946- 1949 en van 1951- 1964 gewoond en gewerkt in Obuasi.

Het begint rond 04.30 uur ineens hard te regenen ik word wakker en luister naar de regen . Het is een tropische regen en hij brengt een beetje verkoeling.Het begint steeds harder te regenen en ik krijg het gevoel dat dadelijk de regen door het dak gaat zo hard komen de
regendruppels neer.De wind komt licht mijn kamer in, wat echt iets verkoeling geeft.

Om 07.30 uur komt onze taxi. pater Koos en Cephas wensen ons een fijne dag en de taxi chauffeur zou contact opnemen met de gids Pieter als we weer terug in Kumasi zijn.

de rit zal ruim een uur duren, afhankelijk van het verkeer. het is nog vroeg en het regent niet meer zo hard.
In de weg zitten flinke kuilen en de taxichauffeur rijdt kris-kras over de weg. dan zitten we weer aan de linker kant en dan weer aan de rechterkant van de weg. Het is nog niet zo druk op de weg. Halverwege de rit staan er politie/militairen en houden het verkeer aan. wij mogen doorrijden. Je ziet al van ver een grote boog met "WELCOM TO OBUASI" Net voor Obuasi regent het niet meer.Het is klammig warm met een hoge luchtvochtigheid. Je ziet bij de heuvels rond Obuasi de nevel en mistwolken hangen. het is een prachtig gezicht. We rijden Obuasi binnen en wederom veel mensen langs de weg die handel drijven, kleine kraampjes met brood- fruit-plastic....Uiteindelijk zien we de goudmijnen. Hier in het Ashanti gebied liggen de grootste goudmijnen. Goud is goed voor een derde van de Ghanese export. Ruim 10 % van het "Anglo goud Ashanti" komt uit Ghana. Hier in Obuasi, ten zuiden van Kumasi, is een van
's werelds grootste goudmijnen. De chauffeur kan de kerk niet meteen vinden. na veel vragen stapt uiteindelijk een meisje bij ons in de auto die ons de weg zal wijzen.
Ze heet Victoria Baws en werkt op een school, Nyankomasu Roman Catholic primary school. En daar duikt de kerk eindelijk op: St Thomas Cathedral . We stappen uit en gaan naar de pastorie op zoek naar Monsignor Augustin Bioh. Hij komt naar buiten en verwelkomt ons en we moeten mee naar binnen. daar praten we over vanalles. Hij heeft veel gehoord over onze oom maar kende hem niet persoonljk. Veelal oudere mensen praten nog over hem omdat ze hebben meegeholpen bij het bouwen aan de kerk. Zand brengen om de stenen ter plekke te bakken of metselen.
Hij is heel vriendelijke en lacht veel, hartelijk en hard. Hij geeft aan dat we altijd welkom zijn in zijn pastorie.